Selasa, 26 Mei 2009

DAH AGAK DAH, MUFTI PERAK MESTI KENA HENTAM PUNYA!!!

Mufti Perak memihak, tidak 'menjernihkan'
Mat Zain Mat Isa Tue May 26, 09 12:26:37 pm MYT
Meski pun ada pihak yang beriya-iya mendakwa isu pertikaian politik di Perak sudah berakhir ekoran keputusan Mahkamah Rayuan di Putrajaya, Jumaat lalu, satu pihak lain pula menganggap keputusan itu makin merumitkan kemelut tersebut.

Sukar difikirkan apa perlunya Mufti Perak turut mengeluarkan kenyataan dalam pertikaian antara dua pihak dalam politik. Apatah lagi komen dikeluarkannya itu sedikit tersasar dari konteks isu yang diperbahaskan, lalu ia bukan bertindak menjernihkan kekeruhan yang sudah pun terlalu lama berlarutan, malah makin merumitkan usaha menjernihkannya.
Selaku orang agama yang berada pada posisi yang bertanggungjawab terhadap semua pihak, seorang mufti sepatutnya tidak lacuh mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang bersifat memihak. Jangan lah disebabkan terlalu ghairah mempertahankan sesuatu pihak, maka kedudukan yang sepatutnya bersifap neutral itu dijadikan posisi menghentam satu pihak dan memberikan imej serta moral positif kepada satu pihak lain.
Namun itulah nampaknya kecenderungan yang makin dizahirkannya. Mufti Perak nampaknya tidak mengambil pengajaran daripada isu yang hangat diperkatakan bulan lalu, ekoran kenyataannya yang dinilai banyak pihak sebagai sangat sembrono, tidak teliti dan gagal mengambilkira persepsi politik dan dakwah Islam.


sila layari berita penuh di pautan Harakahdaily



Komen Penulis

Yeop!!! teman dah kata dalam tulisan teman pada 9.5.2009 bertajuk "Kalau menang belah dia tidak apa - Sahibul Samahah Mufti Perak", Mesti Mufti Perak kena TENYEH, LANYAK, SEKEH dik puak - puak pengkhianat dan penderhaka punya, hah....jelas dalam akhbar SEhaRAKAH puak - puak PAih hari ini.
Yeop!!! bukan Mufti Perak seorang je yeop!!!, hari ini Mufti Perlis, Mufti Johor dah bersuara yeop!!! HARAM mengikut cara kafir, mengikut amalan kafir, menentang undang - undang HARAM hukum nya yeop!!!, apabila ada ulama seperti Mufti memberi teguran berlawanan dan tidak menyebelahi puak - puak awak, habis semuanya tak betul yeop, puak - puak awak pukul rata je yeop semua orang tak betul, Sultan tak betul, Setiausaha Kerajaan tak betul, Pegawai undang - undang Negeri tak betul, Ketua Polis tak betul, Peguam Negara tak betul, Hakim tak betul, Mahkamah tak betul, sekarang ni tiba le pulak Mufti pun tak betul yeop!!! memihak dan tak menjernihkan, ooo.... kena batang hidung tak betul, memihak, tak menjernihkan, kalau tak kena pada korang adil dan jernih.
Yeop!!! Mufti kalau nak keluar kan fatwa dia berfikir dulu yeop!!!, banyak juga teguran dibuat kepada kerajaan seperti dulu "Sure Heboh" dan sebagainya, kerajaan akur dan terima teguran Mufti kerana kita hormati Mufti, begitulah kalau nak jadi pemimpin yeop!!! bukannya bila Mufti tegur Parti PAih korang, ketika itu lah Mufti tak betul, Mufti memihak dan sebagainya korang keluarkan bahasa haram jadah korang, tapi teman tak hairan sebab itu dah memang kejantanan puak - puak korang.
TAK APA SAHIBUL SAMAHAH SEMUA, TERUSKAN TEGURAN TERHADAP TINGKAH LAKU SONGSANG PUAK - PUAK PAIH INI, KERANA RAMAI RAKYAT YANG SEBENAR - BENAR RAKYAT BERSAMA MU.

2 ulasan:

  1. SALAM BRO..

    SIMPATI KAWAN PADA SS DS MUFTI PERAK..

    BELIAU SEORANG YG NEUTRAL CUBA MEMBETULKAN DAN MENENANGKAN SITUASI..TETIBA DIA PULA YG KENA BALUN DEK PUAK DAJAL KEPARAT PAIh..

    PADA PAIh..HANYA TOK GURU NIK AJIS DIA AJE YG BETUL..

    MEREKA LUPA TOK GURU PENING LALAT TU MEMBAWA AJARAN EXSETERIMIS DARI AFGAN DAN PAKIS..

    BalasPadam
  2. salam ,menjadi teladan le bagi MUFTI, ulama dan ustaz - ustazah yang tidak berpihak bahawa ini lah sikap songsang puak - puak PAih yang mengunakan Islam sebagai alat untuk kepentingan politik.

    KALAU MELIBATKAN ISLAM MESTI IKTIRAF MEREKA TIDAK SELAIN MEREKA SEMATA - MATA, TAK BETUL TETAP KENA AKUI BETUL.

    BalasPadam

Sebarang penulisan dan ulasan anda adalah atas tanggungjawab anda