Isnin, 15 Jun 2009

FAKTA YANG DI SELEWENG OLEH NIZAR AND THE GANG

hiasan je yeop!!!

Tugas SPR isytihar kekosongan, bukan Speaker: Mahkamah


PUTRAJAYA: Adalah menjadi bidang tugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan bukannya Speaker Dewan Undangan Negeri Perak untuk mengisytiharkan sama ada berlaku kekosongan kerusi atau tidak, demikian diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan.

Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Nik Hashim Nik Ab Rahman, dalam penghakiman setebal 20 muka surat, berkata mengikut Seksyen 12(3) Akta Pilihan Raya 1958, SPR akan memastikan wujud kekosongan kerusi sebelum mengeluarkan writ pilihan raya kecil.

Oleh itu, Speaker tidak boleh campur tangan dengan tugas perlembagaan SPR untuk memastikan sama ada berlaku kekosongan biasa.

"Mengikut Perkara 36(5) Undang-undang Tubuh Negeri Perak, dibaca bersama dengan Seksyen 12(3) Akta Pilihan Raya, SPR yang mempunyai bidang kuasa untuk memutuskan berlaku kekosongan biasa.

"Oleh yang demikian, kami sebulat suara memutuskan bahawa keputusan Speaker yang mengisytiharkan kekosongan tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) adalah tidak mengikut undang-undang dan dengan itu tidak sah dan batal kerana keputusan itu bercanggah dengan Perkara 36(5) Undang-undang Tubuh Negeri Perak," kata Hakim Nik Hashim dalam penghakiman bertarikh 8 Jun. Salinan penghakiman terakhirnya sebelum beliau bersara pada 1 Julai itu diedarkan kepada media hari ini.

Hakim Nik Hashim berkata penerimaan oleh Speaker akan surat peletakan jawatan kononnya adalah daripada wakil rakyat berkenaan tidak menyebabkan kekosongan kerusi.

Katanya, seperti mana mengikut Perkara 35 Undang-undang Tubuh Negeri Perak, peranan Speaker hanya terhad kepada menerima surat peletakan jawatan secara bertulis itu dan menyerahkan surat itu kepada SPR.

pautan beritaharian online 15.06.2009


Komen penulis


Ini adalah fakta dari seorang yang benar-benar bertanggungjawab dan AHLI dalam bidang penghakiman, selama ini setiap keputusan mahkamah yang tidak berpihak kepada pakatan pembangkang akan di putar belit oleh mereka melalui harakah dan ceramah - ceramah yang berselindung atas nama pengajian agama di Surau, masjid mahupun di tokong-tokong oleh DAP.


Sebagai sebuah parti politik seharusnya berpada - pada dalam mengambil tindakan dan melakukan sesuatu terutama melibatkan undang - undang, jika ditakdirkan pakatan pembangkang memerintah negeri - negeri atau pun negara tidakkah undang - undang ini juga yang akan dilaksanakan maka kenapa harus kita hancur dan rosakkan sistem perundangan kita semata - mata memenuhi sikap rakus hingga kan kita sanggup menggunakan undang - undang rimba yang sesuai digunakan oleh beruk.


Teman puji sikap Yang Mulia Tuan Hakim,Tan Sri Nik Hashim yang mengambil sikap memberi penjelasan diatas keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Persekutuan dan seharusnya setiap Hakim mengambil tindakan sama di setiap keputusan yang dibuat oleh mahkamah yang diadili mereka terutama melibatkan kes - kes berprofil tinggi agar rakyat dapat menilai perkara tersebut dengan berpandukan FAKTA.


Nasihat buat Siva, Ngey, Nga dan Ni A Jar, henti - hentilah berperangai macam BERUK.

3 ulasan:

  1. INILAH YANG DIKATAKAN SI HARAM JADAH MERANGKAP KIMAK... inilah kononya suara rakyat, kita sebenarnya pun paham inlah gabungan 3N niza ngangeh!, siri episod lakunan boneka ni memang teman jangkakan sebab almaklumlah dah termakan janji... nak tak nak kontrak dah sign belakon kenalah buat... oooi cilaka lu kena bikin wa cakap ma, ok..OK..OK..Ok..oK..Ok..okokok katapelakunnyer walaupun NG shot (shot rosak) bila niza si gampang tu nyerogeng macam cok wak dia!

    BalasPadam
  2. SALAM BRO..

    PIHAK NIJAR NI DAH TERSEPIT..

    MEMUTARKAN FAKTA ADALAH PEKARA MESTI DALAM KAMUS MEREKA..

    PEMBANGUNAN DAN KEBAJIKAN MEREKA TAK MAMPU NAK LAKSANAKAN..

    BalasPadam
  3. Nizar hanya merosakan diri sendiri dan bangsa agama sendiri

    BalasPadam

Sebarang penulisan dan ulasan anda adalah atas tanggungjawab anda