Rabu, 9 September 2009

RAJA SIVA DAN PAKATAN PEMBANGKANG TENTU MAKI MAHKAMAH

Keputusan DUN Perak muktamad

Oleh Mohd Feroz Abu Bakar
bhnews@bharian.com.my


V Sivakumar (kiri) dan R Ganesan

Mahkamah batal saman Sivakumar

IPOH: Keputusan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak menyingkirkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tronoh dari DAP, V Sivakumar, sebagai Speaker DUN adalah muktamad dan tidak boleh dicabar oleh mana-mana mahkamah.

Perkara itu diputuskan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Azahar Mohamed, selepas membatalkan saman Sivakumar terhadap Speaker DUN, Datuk R Ganesan, di sini semalam.

Azahar berkata, mahkamah tidak boleh mencampuri keputusan yang dibuat pada sidang DUN Perak, 7 Mei lalu kerana ia diputuskan secara betul mengikut Perkara 72, Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan urusan persidangan DUN dijalankan secara sah dan tidak boleh dipersoal dalam mana-mana mahkamah.

"Sebarang perkara yang dibangkitkan berhubung dengan pemecatan atau pelantikan Speaker dalam sidang DUN perlu dikaji, dibincang dan diselesaikan di dewan berkenaan dan bukannya mahkamah.

berita penuh di pautan beritaharian online 9.9.09

komen penulis,

Seperti kebiasaan mahkamah digunakan untuk permainan politik pakatan pembangkang dengan membawa berbagai - bagai helah untuk mengambarkan kepada rakyat mahkamah tidak adil, mahkamah di pergunakan oleh UMNO/BN dan berbagai - bagai lagi tuduhan - tuduhan haramjadah akan di semburkan.

Dalam kes si angau Sivakumar berkali - kali mahkamah digunakan untuk permainan politik, dengan tujuan kes mereka ditolak, bukan mereka tidak tahu kerana mereka - mereka adalah pakar di dalam perundangan kerana kebanyakkan pakatan pembangkang dikalangan lawyer buruk, tetapi tujuan sebenar untuk memanipulasikan sebarang keputusan mahkamah di pentas politik, tambahan pula sekiranya keputusan tidak berpihak kepada mereka.

Ni A Jar, Sivakumar, Ngey dan Nga henti - hentikan lah menggunakan mahkamah untuk tujuan kelirukan penyokong awak semua, sekarang ini Mahkamah telah menolak saman Raja Siva terhadap Speaker Dato Ganesan, keputusan mahkamah Dato Ganesan SAH SEBAGAI SPEAKER YANG BARU, kerana kuasa melantik dan memecat seseorang Speaker adalah Dewan Undangan Negeri, bukan Mahkamah dan mana - mana badan lain, faham ke mangkuk - mangkuk ayun semua, so...jangan lah nak mempolitikkan lagi isu Kerajaan Negeri Perak dengan menggunakan mahkamah.

Biar mahkamah selesaikan kes - kes rakyat yang tertangguh sekian lama, biar mahkamah menumpukan kerja mereka terhadap kes - kes yang lebih penting, jangan di ganggu mahkamah semata - mata untuk bermain politik rimba, jangan jadikan mahkamah sebahagian daripada hutan rimba untuk awak semua bergayut dan melompat sana sini, menjerit dan melolong seperti beruk.

Rakyat Perak, sekarang ini segala nya telah mendapat jawapan, dari kes SIAPA MENTERI BESAR PERAK YANG SAH TELAH TERJAWAB OLEH MAHKAMAH BAHAWA DR ZAMBRY YANG SAH SEBAGAI MB, PERSOALAN SIAPA YANG MEMERINTAH NEGERI PERAK SUDAH TERJAWAB OLEH MAHKAMAH, KERAJAAN BN YANG SAH MEMERINTAH, PERSOALAN TIGA WAKIL RAKYAT YANG MELOMPAT PARTI SAH ATAU TIDAK, SUDAH TERJAWAB OLEH MAHKAMAH BAHAWA 3 WAKIL RAKYAT TERSEBUT SAH SEBAGAI WAKIL RAKYAT,

KINI PERSOALAN SIAPA SPEAKER YANG SAH, TERJAWAB OLEH MAHKAMAH BAHAWA SIVAKUMAR SUDAH TIDAK LAGI MENJADI SPEAKER, YANG SAH JADI SPEAKER DATO GANESAN DARI MIC/BN.

Semua kes diatas dibawa sendiri oleh mereka - mereka dari pakatan pembangkang ke mahkamah, bukan BN yang bawa, bukan UMNO yang bawa, bukan NGO yang bawa atau bukan rakyat yang bawa, YANG BAWA ADALAH PEMIMPIN - PEMIMPIN PEMBANGKANG NEGERI PERAK YANG GILAKAN PANGKAT DAN KUASA YANG BAWA KE MAHKAMAH MAKA SEHARUSNYA LAPANG DADA KERANA JAWAPAN TELAH DI TERIMA DAN DIKETAHUI...SO.. APA LAGI?

Maka tiba masa pakatan pembangkang duduk diam - diam, tunggu Sidang DUN dan Pilihanraya Umum ke 13 akan datang dan biar YAB Dr Zambry Abd Kadir serta barisan Exco dan keseluruhan kakitangan awam Kerajaan Negeri Perak menumpu kan kerja dan pembangunan untuk Negeri Perak dan untuk Rakyat keseluruhannya, biar mereka buktikan kemampuan kerja mereka untuk rakyat dan negeri.

Fikir-fikirkan lah.

1 ulasan:

  1. Salam, apa nak dihairankan, memang kerja dia hari-hari memaki hamun orang lain, inilah pemikiran kuno yang mereka bawa dari rimba yang mereka belajar dari Anwar, Mat Sabu dan penyangak-penyagak PAS.........

    BalasPadam

Sebarang penulisan dan ulasan anda adalah atas tanggungjawab anda