Khamis, 11 Jun 2009

LAWATAN LEE KUAN YEW, SEMUA PIHAK KENA BERFIKIR


Lawatan selama 8 hari Menteri Mentor Singapura ke Malaysia dan bertemu dengan YAB Perdana Menteri dan pemimpin - pemimpin tertinggi UMNO memberi gambaran hubungan Malaysia dan Singapura amat nolstagia sekali, imbasan kembali sejarah demi sejarah di ungkap oleh DS Najib setelah di lantik menjadi PM beliau mula melangkah melawat ke negara China dan Korea Selatan baru - baru ini dan kini pemimpin terlama Singapura pula melawat ke Malaysia.

Sesuatu yang perlu kita sama - sama fikirkan tak terkecuali kaum serumpun LKY di Malaysia yang mempolopori bidang perniagaan, dalam keadaan semua negara menghadapi kelembapan ekonomi di negara masing - masing, tak terkecuali Malaysia, DS Najib melakukan sesuatu yang tak terjangka dengan mengatur lawatan ke negara yang mempunyai pertalian dangan rakyat di negara kita ini. di sini kita semua kena melihat dari sudut hubungan politik dan ekonomi untuk kebaikan bersama kedua - dua negara terutama untuk rakyat di negara ini.

Rakyat dari kaum Cina harus memandang secara terbuka bahawa lawatan LKY akan memberi impak yang cukup positif bagi memulihkan hubungan yang agak halus umpama diikat dengan sehelai rambut, dengan lawatan ini ketebalan hubungan dua hala akan memberi impak positif dalam mengharungi kelembapan ekonomi dan keresahan perpaduan yang makin menipis maka jadikan lah lawatan LKY ini satu signal kepada rakyat terutamanya kaum cina harus mengeratkan hubungan antara kaum di bawah pemerintahan DS Najib.

Maka apa yang dilakukan adalah atas kebijaksaan DS Najib yang harus kita sanjung tinggi, pemimpin negara yang harus kita sokong dan bersama - sama menjayakan apa jua strategi yang dirangka oleh DS Najib demi negara dan rakyat Malaysia, untuk menjayakan segala strategi ini kekuatan kerajaan harus total dan di sokong kuat oleh rakyat Malaysia tak mengira bangsa dan ideologi.

Penulis percaya dengan hubungan yang terjalin lama antara China, Korea Selatan dan Singapura di perketatkan lagi oleh DS Najib, kelembapan ekonomi akan melancarkan aliran arus ekonomi Malaysia dan mengembalikan sokongan kaum cina yg terkeliru dengan propaganda DAP sekaligus Satu Malaysia jenama DS Najib membawa kebaikan semua pihak.

4 ulasan:

  1. SALAM..

    KEPIMPINAN DS NAJIB ADALAH KEPIMPINAN BARU YANG BIJAK MENGATUR HUBUNGAN LUAR JESTERU ITU MAMPU MEMULIHKAN EKONOMI MALAYSIA DENGAN MEMIKAT LEBIH RAMAI PELABOR.

    INILAH CARA KEPIMPINAN YANG TERBAIK DAN SESUAI UNTUK MASA KINI..

    BalasPadam
  2. Dengan lee ikan yu ni baik boleh percaya jangan..

    BalasPadam
  3. Salam,
    Kaum Cina negara ini sebenarnya bukan benci UMNO atau pun BN...apa yang berlaku di negara ini ialah ekonomi Negara telah menjadi kecil . Selepas TDM bersara banyak dasar negara telah menumpukkan untuk memajukkan ekonomi orang Melayu yang ketinggalan diluar bandar amat perlukan bantuan. Tetapi kerajaan sebenarnya gagal dalam menjana ekonomi Negara yang sepatutnya diperkembangkan untuk menjana kekayaan Negara. Kalau ditumpu hanya pada memajukkan ekonomi orang Melayu ia hanya kisar dalam Negara tetapi dalam keadaan globilisasi, ekonomi negara perlu dimantapkan dengan membawa masuk pelabur asing dan juga memantapkan ekonomi negara. Kaum Cina yang bergantung kepada sumber ekonomi perniagaan perlu juga dibantu!. Sekiranya pemimpin negara tidak membantu menjana ekonomi Negara, kaum Cina mulai terasa tekanan ekonomi kerana ekonomi negara mengecil.Pembahagian sama rata sukar diberikan pada mereka.Seperti pepatah bahasa inggeris berkata "A Hungry man is An angry man"!.Seperti TDM dulu pernah berkata "apa nak herankan orang lain kaya...kerana setiap ringgit yang mereka perolehi; kerajaan akan mendapat tiga puluh sen melalui cukai.Biarkan mereka berniaga..jangan sekat"!.Buka peluang yang luas supaya mereka boleh berniaga diluar negara dan membawa balik hasil mereka ke negara ini.Negara juga beruntung!.

    Di negara ini kerajaan dibawah Umno tidak menyekat mana mana kaum menjadi kaya tetapi kerajaan perlu membuka peluang untuk semua rakyatnya memperolehi kekayaan.Bagi orang melayu yang baru berani menceburkan diri dalam perniagaan besar perlu dibantu dalam negara.Sama juga untuk kaum Cina yang perniagaan yang telah besar dan amat stabil kerajaan sepatutnya membantu mereka mencari peluang-peluang perniagaan baru yang besar di luar negara!.Dengan pengalaman yang ada pada mereka ..mereka akan menjadi pelabur yang amat berkuasa diluar negara!.Inilah dikatakan negara maju!.Orang melayu tidak perlu gusar dengan bantuan kerajaan pada bukan Melayu dan orang bukan melayu pulak perlu ada perihatin kepada orang Melayu yang baru merangkak dalam perniagaan dalam negara!.Maka hak-hak istimewa Melayu itu janganlah dipersoalkan?.Apakah salah membantu rakan yang berada dalam keadaan susah?. yakinlah satu masa nanti apabila orang Melayu berjaya dia akan malu untuk terima hak Istimewa itu untuk berniaga!.kerana ia mencabar integeriti bangsa melayu itu sendiri.Tak perlu tongkat lagi dah!.Mereka akan keluar sebagai satu bangsa kuat untuk mencabar sesiapa juga dalam dunia perniagaan.pada masa itu anak cucu kita akan merasai visi satu malaysia yang hebat.Orang melayu dipandang sebagai sebuah bangsa yang hebat didunia ini kerana berjaya duduk sama rata dengan dua bangsa yang teramai di dunia. Inilah pendekatan PM kita yang baru ingin nak lakukan untuk rakyat Malaysia ini. yang paling risau kalau negara maju dan kuat..siapa?.kalau bukan negara jiran di selatan!.Sistem librasasi ekonomi dan satu malaysia itu slongan yang amat berkuasa untuk orang yang tahu maksud sebanrnay. konsep politik ia dipanggil menyatu-padukan rakyat melalui ekonomi!.Zaman dulu pemimpin negara menggunakan dengan negara lain untuk menyatu-padukan rakyatnya untuk meraih pampasan dari negara yang kalah peperangan.Tetapi di zaman moden orang gunakan ekonomi untuk menyatu -padukan rakyat dan memperkasakan negara!.

    BalasPadam
  4. Salam bro,

    lawatan bersejarah LKY itu kembali menimbas bibit-bibit kontroversi yang dicetuskan sewaktu dia menjadi pemimpin Singapura. Ramai pemimpin-pemimpin negara dan jiran pernah berkrisis dengan Singapura sewaktu berada di bawah pentadbirannya.

    Tetapi itu dulu. Kerajaan yg ditadbir DSN tidak mengamalkan politik balas dendam. Jika orang luar pun dia tidak berdendam, apa lagi warga sendiri yang tergolong dalam pakatan pembangkang. Polisi 'focus on the issue not to the person' adalah satu cara kerja yang bijak kerajaan BN naungannya. Kita harap, kerjasama berterusan antara negara-negara luar terus kekal dalam memberikan faedah kepada ekonomi negara.

    BalasPadam

Sebarang penulisan dan ulasan anda adalah atas tanggungjawab anda