Isnin, 10 Mei 2010

MANA UTAMA, KESELAMATAN RAKYAT ATAU INDIVIDU!!!

Sejak dua mejak ni heboh memperkatakan mengenai isu Polis menembak remaja terutama bagi pembangkang isu ini amat enak dan menepati selera mereka untuk menghentam Polis dan BN konon nya mereka lah pejuang rakyat, mereka lah pejuang keselamatan rakyat.

NKRA dan KPI telah mengariskan bahawa isu keselamatan diberi keutamaan bagi memenuhi desakan dan kritikan rakyat juga yang berkehendakkan agar Polis dan kerajaan memberi tumpuan bagi mengurangkan kes - kes jenayah sekaligus mempastikan keselamatan keseluruhan rakyat di beri keutamaan.

Sudah tentu dalam menjalankan kewajipan bagi menjaga ketenteraman dan keselamatan rakyat maka adalah berlaku beberapa kes terpencil dan beberapa kes yang melibatkan ketidakpuasan hati segolongan pihak terhadap tindakan yang diambil oleh anggota Polis yang juga manusia biasa.

Penulis merasa simpati diatas apa yang telah menimpa keluarga adik Aminulrashid 15 tahun, TAKZIAH yang mampu diucapkan manakala rasa simpati keatas keluarga adik Mohd Azizi 17 tahun, peristiwa ini menjadi pedoman dan pengajaran bagi semua pihak termasuklah anggota Polis serta ibubapa agar mengawal emosi diri dan lebih ketat mengawal aktiviti anak-anak.

Polis tersepit ditengah - tengah, sejak dulu hingga kini Polis dihentam secukup - cukupnya akan gejala Rompakan Bersenjata, Dadah, Liwat, Mat Rempit, Rasuah, Penculikan Kanak2, Pembunuhan, Ragut, rogol dan sebagainya maka Polis lah menjadi sasaran terutamanya pembangkang yang sememangnya menaguk di air keruh menjadikan isu Polis sebagai bahan hentaman terhadap kerajaan BN, kononnya mereka lah HERO, TETAPI apabila aman dan damai tiada mulut yang sudi memuji akan tugasan Polis, kecuali Kerajaan yang prihatin menaikkan gaji anggota Polis.

Kini Isu adik Amirulrashid dan adik Azizi menjadi bahan hangat dipentas pembangkang menghentam Polis dan Kerajaan BN di PRK Sibu, cubaan meracun pemikiran rakyat Sibu agar keuntungan undi diperolihi mereka.

Apa yang terjadi diatas tindakan yang diambil oleh Polis maka Polis juga lah yang menjadi sasaran, kemungkinan juga yang melakukan kesilapan hanya seorang dua anggota Polis tetapi Ketua Polis Negara di desak meletak jawatan, keseluruhan organisasi Polis diburukkan, Kerajaan di persalahkan, malah Menteri Dalam Negeri menjadi sasaran tohmahan semata -mata untuk mendapat sokongan politik murahan.

Yang dianggap bersalah menjalankan tugas sudah pun digantung kerja dan ada juga yang diambil tindakan dakwaan, malah kerajaan perihatin dengan menubuh Jawatankuasa Bebas untuk menyiasat kejadian yang berlaku bagi mendapat jalan penyelesaian, TETAPI apa yang penting apa peranan kita sebagai ibubapa?, adik beradik, saudara mara dalam kita mengawal aktiviti anak - anak kita, terutamanya sebelah malam malah lewat malam, keluar hingga larut malam, membawa kenderaan tak berlesen dan sebagainya, kita harus mendidik anak - anak kita.

Banyak kes-kes terdahulu, jika berlaku sesuatu pihak lain yang dipersalahkan tanpa kita mencermin diri kita, malah tak keterlaluan dikatakan Polis lah yang akan dijadikan kambing hitam. Wal hal kita perlu ingat bahawa selama ini Polis lah yang menjaga keselamatan, kesejahteraan kita selaku rakyat Malaysia, maka jangan kerana setitik nila rosak susu sebelanga.

Sama - sama kita renungkan.

15 ulasan:

  1. salam bro,

    kwn rasa penyangak sebenar yang paling bahaya adalah pembangkang tu. Maksudnya bila berlaku satu kejadian melibatkan pihak keselamatan, depa boleh pusing cerita konon nak bela keluarga simati tapi sebenarnya nak claim supaya untung tu dapat kat parti jer..

    Banyak kes mat rempit sekarang dah berani nak cabar polis, tu yang buat kes belasah orang lain sampai mati, terajang penunggang lain sampai jatuh pastu mati, merompak, memprovokasi pengguna jalan lain sampai rosakkan kenderaan tuan punya, bawa melulu sampai orang lain eksiden, suma tu berpunca daripada geng2 macam nih.. Tapi bila dah kena sekali ngan polis, heboh bro... seheboh kepoh kaum kerabat Kugan penjenayah yang kita memang dah tau jahat.

    BalasPadam
  2. Bro, ulasan mamak kat blog kawan tajuk berkaitan boleh tahan... kawan kagum dengan ulasan tu..

    BalasPadam
  3. Salam, bro...emmm teman dah baca, memang hebat ulasan mamak penang, otai memang hebat. he..he..

    BalasPadam
  4. Salam Ddinbunga, biasalah, mana ada manusia yang akan mahu mengaku akan segala kesalahan yang dilakukannya....Polis juga yang jadi mangsa keadaan...

    BalasPadam
  5. Salam, bro Gambi, masalahnya politik pembangkang mengambil kesempatan keatas kesedihan keluarga terlibat semata2 untuk mengaut keuntungan politik.

    BalasPadam
  6. PUAK JUAK SANGGUP MENGADAI APA SAHAJA DEMI KEPENTINGAN POLITIK SEMPIT MEREKA...

    WALAU KITA KALAH DI SIBU...

    NAMUN...


    PATAH SAYAP BERTONGKAT PARUH,

    DAKI TETAP KITA DAKI JUA,

    WALAU BERKALI KITA JATUH

    BANGKIT TETAP KITA BANGKIT SEMULA.

    ITU SUMPAHHHHHHH KITAAAAA...!!!!

    BalasPadam
  7. Part 1 - The origin of pendatang:

    · Malays - come from Indonesia and Yunnan.
    · Chinese - come from China.
    · Indians - come from India.

    Part 2 - Why they come to Malaysia:

    · Malays - easy life, food aplenty around those days, like fish from the river etc.
    · Chinese - looking for a living.
    · Indians - looking for a living and goes back.

    Part 3 - Pendatang's attitude:

    · Malays - the words 'relax la', 'bantuan kerajaan' and 'cukup makan' are their daily words.
    · Chinese - work, work and work but also spend.
    · Indians - work, earn and save but spend little.

    Looking at the mindsets of various pendatang. You tell me is it possible to be one Bangsa Malaysia? Never! For oil will never mix with water.

    If you tell the Chinese to close down Chinese schools, the children will not taught to be hardworking anymore, so they become lazy and can they ask for bantuan kerajaan?

    No! Right? So let the Chinese have more Chinese schools to teach the principle of hardworking, integrity, trustworthy etc, thus others can get more shares.

    Those days the government control the Chinese schools is because of communist. Now where got communist again? Bodoh!

    BalasPadam
  8. Morons like Perkasa talk about sacrificing. We have as yet to hear what sacrifices they are speaking about. Today, Malaysia is ruled by a single regime not so different from Burma. They call themselves UMNO. In fact, Malaysia has been under Emergency Rule for the past 40 years. Still in a state of Emergency Rule.

    BalasPadam
  9. Malay history start from Parameswara who escape from Indonesia and settle in Melaka. During his time, Laksamana Cheng Ho visit Melaka seven times.

    Melaka need the protection of the China from the invasion of the Siamese. Without Cheng Ho, there won't be malay history, instead you have Siam history.

    I pity Malaysian Muslims, you probably are the least free people in this world! Even Indonesian Muslims are allowed to practice apostasy when they become adults!

    BalasPadam
  10. The founders of kingdoms and sultanates were nothing but a bunch of pirates, robbers and thieves, so what is so "great" about being of royal blood?

    BalasPadam
  11. If malays are so unhappy in this land, they are free to go back to Indonesia, nobody stop them.

    They are laughed at by everyone in this world for being lazy, stupid, useless morons.

    If we want a good country – we must destroy the Umno party first.

    BalasPadam
  12. UMNO = Untuk Makan Nasi Orang

    This is a new generation of lazy malays who evolved from their lazy ancestors. Not surprising la! Wait for the next generation of lazy malays on the future with better parasitic economic policies.

    BalasPadam
  13. the same guys mr reek, yoy, kentjim, boleh, vesewe and ronsom u r really communist and bullshit.

    BalasPadam
  14. uda ghazali.com.my29 Mei 2010 8:24 PG

    komen lin ada lah org yg x sensitif ngn rakyat malaysia yg berbilang kaum..tak tau le kalau dia dari hong kong......ini le contoh org yg menyusahkan polis malaysia niat baik cara tak betul...jadi kita minta le saudara lin kalau masuk kat sini gunakan bahasa malaysia atau tidakpun guna b.inggeris supaya semua org faham bukannya syok sendiri...amin

    BalasPadam

Sebarang penulisan dan ulasan anda adalah atas tanggungjawab anda