Rabu, 31 Mac 2010

PERAK - NAK BERSIDANG PUN SUSAH!!!



Bayangkan nak bersidang pun susah, tidakkah sidang ini penting untuk kepentingan negeri terutamanya kepentingan rakyat jelata, kenapa mesti kecohkan dan cuba gagalkan sidang, satu perkara yang memeningkan teman, sedangkan semua wakil rakyat tak kira dari kerajaan mahu pun pembangkang semuanya berikrar dan mendakwa mereka nak majukan negeri dan memperjuangkan nasib rakyat TETAPI yang dicakap tak serupa dengan bikin?

INGATAN UNTUK WAKIL RAKYAT BN

Tak kira lah Wakil Rakyat yang berjawatan Menteri Besar ke, Exco ke, Pengerusi Agensi Kerajaan ke, atau yang sekadar Wakil Rakyat biasa INGATLAH YB NAK BERSIDANG PUN SUSAH!!!

Ingatlah YB jaga lah jawatan tersebut yang telah diamanahkan, jangan lalai, jangan leka dengan urusan peribadi atau urusan satu - satu puak saja.

Ingatlah YB turun ke bawah bertemu rakyat, setidak hadir lah di setiap kampung menunjuk muka dan bertanya khabar, luang kan masa yang ada 8jam disiang hari, 7 hari dalam seminggu, 4 minggu dalam sebulan dan 12 bulan setahun, hanya YB yang boleh merancang aktiviti sendiri.

Ingatlah YB bukan pemimpin atau Wakil Rakyat untuk satu kaum saja, jadilah wakil rakyat untuk semua bangsa selaras dengan konsep 1Malaysia, kalau YB dari UMNO jangan jaga kelompok UMNO saja, jika YB dari MCA jangan jaga kelompok MCA saja, dan jika YB dari MIC jangan jaga kelompok MIC saja, kita harus berkhidmat untuk semua kaum.

Ingatlah YB jangan selesa dengan kejayaan mengambil alih Negeri Perak, ia di takdirkan oleh Allah S.W.T untuk mengingatkan dan menyedarkan kita maka dengan itu teruskanlah kerja kuat dengan membangunkan kawasan dan berkhidmat untuk rakyat masing - masing.

Ingatlah YB masih ada rakyat yang berada di paras kemiskinan samada miskin bandar mahu pun miskin tegar, bantu lah mereka, kerana hanya YB tempat mereka bergantung untuk keluar dari kepompong tersebut.

Ingatlah YB masih ramai anak - anak kita yang tercicir didalam pelajaran samada dihimpit kemiskinan atau pun kerana gejala sosial, bimbing lah mereka ke jalan yang lurus setidaknya bantu PIBG dan sekolah dalam merancang aktiviti pendidikan di sekolah, - sekolah.

Ingatlah YB ramai anak muda dan remaja yang terbabit dengan gejala sosial yang merugikan, bantu lah pihak Polis dan ibu bapa mereka dalam membasmi gejala sosial.

Ingatlah YB masih ramai usahawan - usahawan dan peniaga - peniaga yang memerlukan pembelaan dalam memajukan perniagaan yang mereka usahakan, ada yang memerlukan tempat - tempat untuk mereka berniaga, berjuanglah untuk mereka mendapat tempat berniaga demi sseperiuk nasi.

Ingatlah YB ada petani, peladang dan penternak yang memerlukan perhatian YB untuk membantu mereka meningkatkan hasil tani mereka agar mereka terkeluar dari paras kemiskinan.

Ingatlah YB ramai ibu tunggal, warga emas, anak yatim, OKU yang memerlukan perhatian YB, setidaknya bertanya khabar lah, bantu lah mereka mendapatkan bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat agar kehidupan mereka setaraf dengan yang lain.

Ingatlah YB sentiasa lah bertemu dengan rakyat di kawasan, setidaknya lega mereka dapat bertemu muka atau bersalam dengan YB walaupun untuk sekali itu.

Ingatlah YB ada kawasan yang masih belum mempunyai pembangunan infrastruktur asas seperti Jalan, Lektrik, air dsbnya, perjuangkan lah kemudahan tersebut untuk kepentingan rakyat dikawasan.

Ingatlah YB hadir - hadirlah kenduri kendara, kematian dsbnya menandakan kita pemimpin yang berjiwa rakyat.

Apa yang tercatat di atas sekadar nasihat dan peringatan yang sentiasa penulis dengari dari rakyat di kawasan - kawasan Wakil Rakyat pembangkang, sebab itu penulis ingatkan kepada Wakil Rakyat BN agar tidak melakukan tabiat dan perangai seperti Wakil Rakyat pembangkang yang bercakap tong kosong yang hanya tahu berpolitik menipu rakyat yang mengundi mereka mengharapkan pembelaan tetapi lawak jenaka yang dihidangkan, muka tak nampak, bantuan tak dihulur, hanya menerima gaji sebagai wakil rakyat untuk perut sendiri.

Malah ini lah wajah sebenar Wakil Rakyat pembangkang yang sentiasa dan tak habis - habis berusaha mengecohkan dan cuba mengagalkan Sidang DUN Perak dengan cara tak bermaruah dan tak tahu malu, begini kah perangai dan sikap seorang YB yang memberi contoh kepada rakyat terutama generasi muda dan pelajar, keputusan Mahkamah yang mereka sendiri bawakan telah diputuskan bahawa Dr Zambry Menteri Besar yang sah, Ganeson Speaker yang sah, mereka masih juga menganggu Sidang DUN umpama mereka - mereka ini hanya layak ditempatkan di sarkas atau zoo.

Maka bagi Wakil Rakyat BN jangan lah selesa dan ada yang sememangnya telah lakukan TETAPI terus pergiatkan dan lipat gandakan usaha turun ke bawah menjengok rakyat agar rakyat di kawasan Wakil Rakyat BN terbela dan tidak senasib dengan rakyat di kawasan Wakil Rakyat pembangkang.

5 ulasan:

  1. Salam bro, PR ni sebenarnya bukannya nak perjuangkan nasib rakyat.. tapi nak melingkupkan kerajaan BN. Itulah motto perjuangan mereka yg sebenar. Siapa kata PR janji nak majukan negara? Ada pernah dengar? Sidang DUN perak macam ni lama dah jadi dendam puak juak PR yg bangang ni.. Padanlah mereka tu dilucutkan dari menjadi pemerintah.. Pasal tak layak jadi pemerintah dengan perangai beruk macam ni..

    BalasPadam
  2. salam, bro apai, lama tak ketemu. t.kasih jenguk blog teman.

    betul bro, malu sungguh teman nengok Dun Perak, semuanya cerdik pandai, malah ada yang tinggi ilmu agama tapi perangai macam beruk. memalukan.

    BalasPadam
  3. Ddinbunga, dari dulu lagi kawan lebelkan mereka ini dari penghuni-penghuni rimba..... mahu ikut undang2 sendiri sahaja....

    BalasPadam
  4. Salam bro,

    Adun & Speaker Pakatan Rakyat Perak meloyakan dan tak ubah perangai seperti kuah basi Nasiq Kandaq Penang. haaaak putui!. Tak payah komen lagi. Memalukan!. Wassalam.

    BalasPadam

Sebarang penulisan dan ulasan anda adalah atas tanggungjawab anda